Wednesday, December 26, 2012

@ kuala kangsar

salam


da masuk hari kedua kami pulang ke rumah kesayangan..
seperti komen pakcik saya di fesbok
Tempat jatuh lg dikenang inikan pula tempat bermanja........
memang syok balek umah sendri..
bukanlah maksudnye tak best dok diumah mak mentua atau makabah saya..
tapi di rumah sendiri..sendiri bertanggungjawab
baru la best..
hahahha ntah apa2 alasan kan..


rumah yang da ditinggalkan hampir sebulan setengah ni..
fuh memacam nak kene dikemaskan..
denganbarang dari kampung nye lagi..
mase dok berpantang..rupenye byk tol barang kami bawak..
jadi sampai umah..nak kemas memcam la...

dari semalam saya mula memngemas n membersihkan peti ais..
barang2 expired semua dibuang..hampir kosong la peti es..
sebelah tengahhari kami ke TF value mart sg.sipot..
borong setroli barang2 dapur..
ye la..sebelum bersalin lagi saya da jarang2 masak
jadik barang2 masakan di dapo mmg tak complete la..
pas balek dr TF..saya kemas pulak lemari barang2 kering..
 byk jugak barang expired yang dapat masuk tong sampah...

pagi tadi sambung lagi kemas dapo..kemas tupperware pulak...
baru saya perasan..hampir 3 4 tupperware berisi koko krunch, honeystar dhini..
membazir aje..beli kotak sederhana tu..makan sket tak abes letak kat tupperware..
sampai ke sudah la tak makan nye..jgn harap pasni saya nak belikan bijiran kotak2 besar ni..
membazir..n sememangnye rase bersalah sangat..bnyk barang2 makanan yang dibazirkan..
ni antara perkara yang perlu saya ajar pada anak2 saya yang perlu hargai setiap duet yang kita laburkan utk makanan..lagipon membazir makanan ni amalan syaitan kan.. bukan setakat bijirin..biskut..coklat..air kotak..ade je belen2 yang beli makan tak habes...ampunkan kami ya Allah..masa saya kecik2 rasenye tak merase macam dhini ni..jimat2..cekelat tak sedap pon harus makan..jgn harap nak ade bijirin2 ni..kira jajan2 ni beli setakat sekupang dua kupang je la..takdenye bar2 choclate,kotak2 bijirin, eskem tupperware2.. ni dhini..setiap kali masuk kedai sure nak sesuatu..saya rase kalu saya kira2..mebi bley beli ayam 4 5 ekor kot..saya tulis ni bukanlah sbb kedekut ngan anak tapi saya rase cara saya tak berapa betul..nak diperbetulkan da payah..tapi saya akan cube..elakkan pembaziran

eh melalut ye..pasni nak kemas2 bilik pulak..tak mula2 lagi..perghh barang merata2...tapi bile nak kemas aje sure imran terjage dari tdo..ni die ngah tdo la mama sempat ber blog..teringat pesan mak saya sbelum balek kuala aritu...
"jage anak2 baik baik..da sebulan lebey tak buat keje ni balek umah kene le uruskan semua sendiri..pandai2 bahagi masa "
yepp memang jenuh sket..da lame dengan dhini aje..bile ade baby..nak buat keje atau mandi atau solat..kene make sure beby ade abahnye jage ataupon beby btol2 lena...

itu aje la utk malam ni..esok kenkawan cekgu cekgi saya meeting pengurusan 2013 di sekolah..saya tidakk..yeayy cuti sampai awal februari
: )

2 comments:

teman ombak