Tuesday, December 4, 2012

IMRAN sebulan

salam
menanti time cucok di kkia sitiawan

alhamdulillah da sebulan da saya melahirkan imran..maka umo imran pon sebulan la ye...hehhehe..pagi tadi g cucok sebulan kat kkia stewan...lega rase hati bile nurse takde ckp pasal kunen imran..maksudnye mmg da tak nampak la kot..sebab las kami g cucok utk kunen bacaan nye 10..pastu da tak g da..sebab abahnye g blaja..sape la yg nak bawak..opah yam mane reti memandu..pakngah ejoi kerja..so kita dok umah diam2 aje ye sampai hari ke 30 baru g naek kete atas jalan raye..fuhh trase nikmat setelah agak lame tak kluar..ngehngehngeh..borinn wooo...

teringatkan hari mula2 kami 2 beranak tdo di SCN special care nursery hospital manjung sebab jaundis..mama memang rase sebak sgt..pas bace meses dr seorg kawan yg suh mama kuat jgn cengeng2..tetibe je airmata turun tak henti2..time susukan imran pon nanges jugak..perasaan mase tu tak stabil..rase sedey bile anak kene kunen yg agak tinggi..bacaan 21..nurse kat kkia kate anak saya kunen diraja..siap dr kkia stewan ke spital manjung kami naek ambulance lagi..hati memang debar2..sebab mase kakak dhini,,tak pernah rase cmni..die bebas jaundis...

imran diletakkan dalam cot di bilik intermediate SCN..buat fototerapi sampai 2 lampu..org laen semua satu je guna lampu..sy yg tatau ape2 pasal kunen ni..da rse mmg truk kunen anak saya ni..nurse advised suh bg susu ibu byk2..kejotkan anak selalu..bile dok kat bilik intermediate tu lelama baru la saya tersedar..saya sedey anak kene  kunen tinggi..ade org yg lagi sedey..anak premature..dok dlm inkubator..ade baby tu sebelah cot imran, die ade sebelah je lubang idung..kecik je badan die..die jugak ade masalah kat bontot..yg tu ntah macammane la perasaan ibu die..ibu nye muda lagi baru 22 thn.. jadi dr ctu buat saya syukur dengan nikmat yg Allah beri ni..cuma sedikit ujian utk diawalawal hari imran..

4 hari 3mlm di SCN buat saya belajar cara marmet susu, sebelum mmg tak reti..mase dhini tak penah buat pon..belajar hal2 baby baru lahir dr ibu2laen..yg tak syok nye..kat scn..ibu n baby tak dok sekali..jadi setiap kali tangisan kedengaran..kita trase rase yg tu anak kita..siang ke mlm ke..ade je tangisan baby..jadi setiap mase la nak kene jenguk..adekah anak kita yg nanges..kekadang anak org laen nanges..habes jangkit satu bilek tu semua baby nanges...mama nk tdo mmg tak lena lah...
memory jaundice  at SCN seri manjung


imran dapat discharge bile kunen nye turun ke 12..lega sgt mama sbb tak yah nak dok spital..tp selang sehari berulang ke kkia utk cek..sian beby imran..kaki tangan semua kene cucok..tu la yg buat mama sedey..balek rumah surfing internet..cari2 pasal kunen..baru faham ape tu kunen@jaundis..eh doktor kat sepital tak terangkan pon..kalu nak tau sile bace kat dr zubaidi ni ye.

pastu macam2 la petua jugak saya cube..tak pasti adekah petua2 yang saya cube tu menjadi atau tidak..sebab imran kunen hampir dua minggu lebey..so saya tamo share petua2 nye ye..yg pasti bagi susu ibu byk2 je la..bile baby berak kunen pon kluar la...tu sebab ade yg mengesyorkan bg susu formula...sebab di awal2 ibu bersalin kurang susu..anak minum cm tak puas...tu crita org..yg pasti saya BERTEGAS buat mase ini utk tak bg imran susu formula ...saya niat mau susukan imran hingga 2 thn..

imran ni kan nak di kabokan..Alhamdulillah ..setakat ni tak byk ragam..malam tdo oke...bgn nak susu..takde nanges lame2..mama boley la lagi tdo lena..hahhahahha...perot pon takde kembung2...berbeza ngan kakak dhini..mase dlm pantang..susah nk ditidokan mlm..kalu nanges stu rumah bangun tengok die..perot pon selalu kembung. dalam pantang da guna buai n bouncer..sebab nak tdokan dhini...so agak mudah mama jage imran mase dlm pantang ni..bile pas mandi pon tak nanges2..senang nak dituam n dipakaikan baju..sgt GUDBOY...moga sifat2 baek ini diteruskan ye nak..jadi anak soleh..dengar ckp mama abah..adik yg sygkan kakaknye...

esok kami sekeluarga akan balek ke kg simpang tiga..umah mak abah saya..sebab 8dis ni..abah buat kenduri kesyukuran utk abah yg selamat balek dr mekah + besday abah 7dis..kami pulak tumpang la nk aqiqahkan imran sekali..dengar ceritanye..adik beradik saya semua ade..macam la ramai sgt ye..3 beradik jepon..tambah pulak makcik2 pakcik2 sepupu pon ade balek..yeayy sure meriah berkumpul sanak saudare..moga majlisnye berjalan lancar dan dirahmati olehNYA...jempot la dtg ye..yang nak melawat imran leh contact mama..nnt mama gtau map ke umah atok :D

4 comments:

  1. same la ngan bebyMu'az dlu..lg2 ayah dia xd...da nk meroyan rase...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabo sabo..jgn sampai meroyan ..jenuh nak jage maknye nnt..huahuahua

      Delete
  2. Ilya, tahniah untuk kelahiran anak kedua. Memang banyak cabaran nya sbg ibu, dari situ kita akan lebih hargai ibu kita kan? ;) aku pernah dgr dari ramai org yg kata jaga anak kedua lebih mudah. Pada hemat aku, mungkin disebabkan oleh pengalaman dgn anak pertama.. Semoga dhini dan imran menjadi anak yg soleh. Minta dhini dan imran doakan auntie amy cepat2 dpt baby juga taw ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengs so much amy..mmg pas ade anak cm reflection..dulu mak susah payah utk kita..skang kita pulak buat utk anak..

      insyAllah..kami akan doakn utk amy dpt baby...trus berusaha k

      Delete

teman ombak