Monday, August 23, 2010

susah ke maths??

di sekolah tadi saya berjaya menghabeskan semak paper math trial jpn perak..examnye ari jumaat aritu..weken hanya kelas 5 bestari je sempat abes..td bertungkus lumus sy menyiapkan 5bahagia punye juga kerana bukanlah saya perlu menghantar markah dengan segera..tp hati sy membuak buak (poyo sungguh ayat ini) ingin tau marks anak2 didik sy ini...

emm sedikit mengembirakan saya bile 15 org dapat a dri kelas 5bestari...hanya 2 org di klas bestari yang berada di tahap nyawa2 ikan..ditolak boleh gagal dan boleh lulus..5bestari klas pertama di rmm..name je pertama tp prestasi mereka blom cukup hebat lagi..dan hanya 7 org je dari kelas bahagia mndapat 40 keatas..jika dulu skola sy buat markah lulus 30..pasti rekod kelas 5bahagia juga meningkat 13 dr 18 org akan lulus...

apa yang saya suka exam kali ini ialah beberapa students sy menunjukkan peningkatan yang mendadak..agaknye suda sedar diri yang derang akn exam ujung bln 11 ini..ataupon sudah tidak tahan disindir oleh sy di dlam kelas..tahniah buat amirul,ar razi dan megat termizi yg nampaknye usaha mereka berhasil..

sy faham..maths bukanlah subjek kegemaran sume org..en.ikhwan sendri antara org plg tidak suke maths..utk kira harga gula + harga tepung pon en.ikhwan malas..en.ikhwan lebih suka bahasa dan sejrah..ni semua pembahagian menggunakan otak kanan dan kiri..saya juga rase sy masih tak mengunakan kedua dua belah otak yang saya ada dengan harmoninye..so kat cni saya paste sket pasal otak kanan dan kiri secara simplenye..

Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.

Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.

Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.

Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.

Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.

Sebagai contoh kita ambil suasana berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.


pada saya buat mase ni maths tidaklah suatu yg susah..tp kalu sy diberi soalan sejarah atau geografi..mahupun kimia dan biologi..rasenye name sy juga antara yang sering muncul di golongan yang perlu diberi i.c.u..hahahahha

2 comments:

  1. cg bio and kimia are the best subject la hehe sye suke bio dr kimia , n sye ske kimia dr addmaths n sye ske addmarhs dr physics XD (mcm knl jer ayt2 tu kn) hahaha

    ReplyDelete

teman ombak