Tuesday, August 17, 2010

kongsikan bersama

pagi semalam..sebelum kelas relief saya bermula..saya duduk2 di meja kopi bilek guru..bukannnye nk minum kopi..tp tujuan utama sy duduk disitu juga saya tak pasti..trus bersembang pagi dengan cg bazli..rakan guru yang plg lama berkhidmat di rmm..senang crita dengan cg bazli ni..die gtau sy yg isnin die sebgai cekgu on duty laswek..die da siapkan teks ucpn..namun sdikit keciwa kerana assembly dibatalkan..die beritahu saya die da sdiakan 3 helai hadis yg ingin dikongsikan bersama..tp tak tercapai la pulak hasratnye itu...

maka,nk disedapkan lagi bersembang seblom waktu sy masuk ke klass relief, sy bertnykan tentang hadis tersebut..sy katakan pada cg bazli..kongsi dengan sy..nnt sy bole tlg gtau ustd supaya cg bazli dpt beri tazkirah jumaat ini..namun die menolak utk memberi tazkirah jumaat..lalu trus bercerita tentang hadis tersebut..dengan muka yg sgt membuatkan sy terlalu ingin tahu hadis apekah yg ingin dikongsi...diceritakan kepada sy dengan penuh perasaan..dengan penuh kesungguhan...terima kaseh cg bazli kerana berongsi dengan saya..sharing is caring..hehheheh..

so sy rase..saya patot kongsikan hadis tersebut..iaitu tentang ramadhan...salinan fotostat hadis cg bazli tadi telah dibaginya pada saya...disini saya tuliskan sket demi sket..akan sy update nnt..

>>>> I <<<<
[salinan sebenar dari kertas hadis yang telah difotokopi]

Hazrat Ibnu abbas r.anhuma berkata bahawa beliau telah mendengar Rasulullah saw bersabda "sesungguhnyasyurga diharumkan dan dihiasi dari athun ke tahun utk menyambut kedatanagn Ramadhan. Apabila tiba malam pertama dari bulan ramadhan, sejenis angin akan bertiup dari bawah 'Arasy yang dinamakan 'Muthirah'..lalu bergeseranlah daun daun pook syurga dan juga gagang pintu2 syurga, maka kedengaranlah satu bunyi yg begitu merdu dari itu sebelumnya. Kemudian muncullah bidadari2 bermata jeli sehingga mereka berhenti di anjung syurga. Mereka menyeru," adakah sesiapa yang ingin meminang kami supa Allah mengahwinkannya dengan kami?" kemudian mereka berkata lagi, " Wahai Ridhwan penjaga syurga, malam apakah ini?" Beliau akan menjawab kepada mereka dengan berkata, " Ya, malam ini adalah malam pertama dari bulan Ramadhan. (Hari ini)pintu2 syurga dibuka bagi org yg berpuasa di kalangan umat Muhammad saw." Nabi saw bersabda lagi, "Allah alan berfirman, "Wahai Ridhwan! Bukakanlah pintu2 syurga dan Malik (penjaga neraka) tutuplah pintu2 neraka bagi mereka yang berpuasa daripada kalangan umat Muhammad. Wahai Jibrail! Turunlah ke bumi dan tangkaplah syaitan yang sgt2 degil lalu ikatlah mereka dengan rantai kemudian lontarkanlah mereka ke dalam laut supaya mereka tidak dapat merosakkan puasa umat Muhammad kekasihKu."


Baginda saw bersabda lagi " Allah akan memerintahkan seorang penyeru pada setiap malam dari Ramadhan supaya dia menyeru 3 kali, "Adakah sesiapa yang ingin memohon sesuatu supaya Aku mengurniakannya? Adakah sesiapa yang ingin bertaubat supaya Aku menerima taubatnya? Adakah sesipa yang ingin memohon keampunan supaya Aku mengampuninya? Siapakah yang sanggup memberi hutang kepada yang Maha Kaya yang tidak pernah miskin, yang akan membayar hutangnya sepenuh-penuhnya tanpa sebarang kekurangan."


~~~akan disambung nanti....~~~~~

1 comment:

teman ombak