Tuesday, October 2, 2012

perlukah mengunyah biji buah delima??


salam..

sambil saya type entry ni saya sedang makan2 buah delima..ni hasutan baik dari kawan baek saya..bakal mommy jugak ni..aini namenye...die memang selalu sgt makan buah delima..saya mcm tak brape nak gemar ..sebab ulas nye sgt kecil..dan sket2 je dpt jus..n saya tak suke nk kunyah bijinye..tapi aini ckp..khasiatnye ade pada biji..so rehat2 ni..saya pon goggle la..khasiat biji delima..rupenye..bukan biji je khasiat..kulit pon berkhasiat..

Biji-biji delima dipakai sebagai ubat penurun demam, batuk, keracunan dan cacingan.

tapi..saya tetap tak bape nak lalu kunyah biji2 nye..dapat isap2 jus nye saje cukuplah...dalam byk2 info yg sy dapat..saya berminat nak share pasal cerita buah delima yang ini..saya dapat dari blog bintang-bintangcoretanku ..

Kisah buah Delima ditangan Sayidina Ali

Suatu ketika Fatimah az-Zahra putri Rasulullah SAW jatuh sakit dan beliau meminta kepada suaminya Sayidina Ali agar dibelikan buah delima di pasar. Atas rasa cintanya kepada beliau Sayidina Ali segera pergi kepasar untuk membeli buah delima untuk istrinya.Setelah mendapatkan buah tersebut dia segera kembali ke rumah,di jalan dia bertemu dengan seorang pengemis dan meminta buah tersebut,dikarenakan isterinya juga menginginkan buah delima tersebut akhirnya buah tersebu di bagi dua.Yang kini ada di tangannya hanya setengah dari buah delima untuk istrinya.Lalu beliau melanjutkan perjalanan kembali kerumah,lagi-lagi ada seorang pengemis yang sangat kelaparan mengharapkan bantuan dari Sayidina Ali,di karenakan rasa sayang yag tinggi terhadap sesama maka diberikanlah buah delima tersebut yang seharusnya dia berikan untuk istrinya. Akhirnya Sayidina Ali kembali kerumah dengan tangan hampa tanpa membawa buah yang di inginkan oleh istrinya Fatimah az-Zahra.

Setiba dirumah diceritakanlah kejadian tersebut sehingga dia tidak membawa buah yang diinginkannya. Sedangkan dikamarnya Rasulullah didatangi oleh Malaikat Jibril as,yang memberitakan apa yang telah dilakukan oleh Sayidina Ali tersebut,dan ditangannya Jibril as membawa 10 buah-buahan dari surga sebagai pengganti buah yang telah di berikan oleh Sayidina Ali kepada pengemis tadi. Nabi memanggil salah seorang sahabatnya yaitu Abu Said al-Khudri ra,agar mengantar- kan buah-buahan ini kepada Sayidina Ali dan putrinya Fatimah az-Zahra. Diperjalanan Abu Said memasukkan 1 dari 10 buah tersebut kedalam pakaiannya,entah di karenakan iri ingin merasakan buah-buahan yang segar yang tidak ada dikota Madinah waktu itu atau dia hanya ingin menguji kehebatan Sayidina Ali. Setibanya dirumah Sayidina Ali,Abu Said memberikan salam kepada sayidina Ali dari Rasulullah untuknya,sambil memberikan buah-buahan tersebut kepada Sayidina Ali. Tapi anehnya sayidina Ali menolaknya,lalu ditanya mengapa kamu tidak mau menerima pemberian dari Rasulullah? Allah telah menjelaskan dalam firmanNya setiap kebaikan dibalas dengan 10 kebaikan sedangkan ini hanya ada 9,jawab Sayidina Ali. Dengan wajah malu Abu Said memberikan satu buah yang dia umpatkan dari kantongnya,sambil berkata: Aku hanya menguji dirimu. Itulah balasan atas setiap kebaikan bahwa Allah akan membalasnya dengan 10 x lipat.

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.




Antara kebaikannya yang lain:

*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dr nyanyuk
*memberi tenaga
*elok utk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
*elok utk sistem penghadaman
*mngurangkan berat badan
*prevent morning sickness( utk org mengandung)
 *memperelokkan rahim


jadi memang elok la..jadikan buah buahan tambahan yang diambil masa mengandung..mula2 dulu..mase saya baru preggy 4, 5 bulan..saya rase regenye 5hengget sebijik...pastu..jadik 3hengget lebey..n semalam...mak mentua saya belikan..rm10= 8biji...
musim gamaknye..jatuh murah sgt..kat mesia ade je org tanam delima ni..tp tataula secara besar2an ke tak...skang ni kat pasar2 tani..pasar malam..da byk ade terjual..kalu takde g je supermarket..sure ade..tp mahal sket la..

bebaru ni saya pakai shower cream jenama shurah yang ade buah delima..wangee tau..cuba la..rege pon tak mahal...sedap aje bauan die...sebab makan buah delima..sabun pon nak buah delima..ngade okey..

k lah ..nak menghabeskan biji2 kecil delima..kecepis kecepis..jusnye dalam mulot...hehehhehe

22 comments:

  1. akak mmg suka buah delima, sedap..

    ReplyDelete
  2. sedapsedap..tp byk sgt bijiknye :)

    ReplyDelete
  3. suke buah delima...and seronok kisah tu kak..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tengss..preggy mommy memang elok suke makan buah delima :)

      Delete
  4. sis.. biji perlu dikunyah atau x?..thanx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik kebykan ckp kunyah..bru khasiatnye dapat :)

      Delete
    2. Dik kebykan ckp kunyah..bru khasiatnye dapat :)

      Delete
  5. Mekasih atas info.... kita kena kongsi... selain boleh dimanfaatkan org yg kongsi dapat pahala yg berterusan jika ada yg mengamalkannya... syukur...

    ReplyDelete
  6. Info yang sangat menarik dan berguna. terima kasih untuk perkongsian. :)

    ReplyDelete
  7. Maaf mohon di revisi untuk buah delima dalam Al Quran itu terdapat dalam ayat ke 68 bukan ke 6 pada surat Ar Rahmaan. "..Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima." (QS. 55:68). Wassalam.

    ReplyDelete
  8. manis buah delima nie if buat jus blender skli bijinya mmg khasiat skli ada..bez sgt..tq sharing

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..
    Salam perkenalan..
    Saya tak pernah makan buah delima..time preggy pon tak pernah pulak berkeinginan..
    Tapi dah baca ni rasa nak cari la pulakkk..
    Jemput singgah ke laman blog saya..
    Terima kasih.. :D

    ReplyDelete
  10. first tym makan buah delima...terus gugel how to eat and jumpa blog ni..hihi

    ReplyDelete
  11. Sy da jatuh cinta ngn buah delima.. Setiap hr sy mkn.. Mne plg elok? Y merah ke y kuning?

    ReplyDelete
  12. saya search kebaikan buah delima sebab kwn dari lubnan minta anak benih dari saya sebab saya ada tanam. Ingatkan buah ni buah biasa2 rupanya x.. kalau gini nak tanam banyak lagi lah :)

    thanks infonya

    ReplyDelete
  13. buah delima mmg sedap.. cuma malas nak makan bijinya... adoi

    ReplyDelete
  14. tahniah sis ats perkongsian,tgh mngunyah biji delima,google nk thu lbih lnjut khasiat jus dan bji delima,jumpa blog sis,perkongsian mnarik,terima kasih ,share ilmu dpt byk kbaikn ,ia juga d kira sdekah dan amal jariah.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

teman ombak