Wednesday, September 26, 2012

tak sedap badan dan tips atasi badan berangin

salam...

2 hari da rase tak sedap badan...perot tak saket..tapi pergerakan baby mmg lebih aktif dari bese...pastu lenguh2 la satu badan ni esp dr lutut ke bawah..da rase berat da badan nih..jalan pon da slow mlow je...n da 3 4org kenkawan tego nampak sarat...semalam..saya hadir meeting suku jln je..da tak larat..rase macam2...time tu dlm kapla..nak bersalin da ke??balek rumah ..dok bawah shower..baring rehat...makan..okey la sket...n hari ni..better la dr semlm..pagi mmg saya takde kelas..kelas saya bermula pas rehat ...tp ape pon tak buat..pas bekpes..makan vitamin..rase tak selesa mula serang kembali..saya mintak kawan baek sy..ekceli pangkat kakak senior sgt da ni..tolong picitkan tengkuk bahu saya..n now rase lega la lagi..sedap je...kat rumah..bukan nye en.ikhwan tu tak memicit..aduhhh tangan seorang lelaki perkasa...saket amat rasenye..walaupon picitnye pelan aje..haishh..badan mama yg lembut lagi manja ni tak tahan tau..so dr die picit las las..gosok2 minyak angin je la...nway thanks a lot encik suami..kenkawan yang ambil berat tgk keadaan saya yg tak bape nak sehat ni..

saya surf surf la jugak pasal angin badan ketika preggy..tak semestinye makan benda berangin je badan ade angin..ni sebab hormon...jadi adela beberapa tips yg boley saya ikut...


Bagaimana untuk mengurangkan simptom angin di kalangan ibu hamil:
1- Mengambil makanan yang menggalakkan pergerakan peristaltik usus iaitu yang yang tinggi dengan fiber..Tapi awas… Jangan terlebih fiber pula, fiber berlebihan boleh menyebabkan angin.

2- Minum air secukupnya. Air yang cukup bukan saja penting untuk sistem pelawasan tapi untuk proses ‘pernafasan’ sel. Sel yang sihat memerlukan air secukupnya untuk menjalankan pelbagai proses.
Pastikan air yang bersih dan bertapis memandangkan terlalu banyak pencemaran dalam air paip kita. Kalau biarkan air dalam gelas/jag beberala hari akan berkeladak!

3- Ambil sarapan yang seimbang dan minum air perahan lemon dan pudina untuk memudahkan pergerakan usus.

4- Makan dalam kuantiti sedikit tapi kerap, supaya perut tidak berangin dan tidak memberatkan usus.

5- Lakukan senaman ringan. Walaupun sekadar berjalan dan gerakan anggota yang ringan, ia amat baik untuk peredaran darah dan fungsi sistem percernaan.

6- Catatkan makanan yang anda ambil. Jadi bila berlaku masalah angin, anda boleh mengagak makanan yang menyebabkan anda angin dan boleh mengelakkannya di masa akan datang.

7- Banyakkan mengambil buah-buahan, protein dari sumber tumbuhan, dan bijirin penuh yang menggalakkan pergerakan usus yang sihat.

credit to http://vitaminsemulajadi.com/tips-atasi-badan-berangin-semasa-mengandung/


okey...doakan saya sehat2 ye...semalam..saya dan abahnye da bisikkan pada baby,,supaya sabar dulu..kluar nanti pas raya aji..knape saya ckp cmtu pon sy tak pasti..mebi saya set minda saya yg sy mebi akan bersalin lepas raye aji..heheheh...moga selamat semuanye..dupdapdupdap..

4 comments:

teman ombak