Thursday, August 16, 2012

bunga di laman 101 seri pelangi


salam...
hari ni ..kami suami isteri da mula cuti utk raya..skolah2 kami amik cuti berganti..so bile da cuti arini..nnt time ganti skolah jgn le nak merungut rungut ye..hehehhehhe...
semalam, da penat da saya kemas kaen baju yang nak dibawa balek ke kampung..tahun ni giliran umah en. ikhwan dulu..so kita ke sungai wangee la...sebab ni da tahun ke 5 saya beraya bersama en.ikhwan..so nak kate sedey tak beraya kat umah mak sendrik tu da boley di atasi..tahun pertama kawen..memang ye..pagi raye nanges...sepupu tepon gtau ngah raye kat umah mak saya n bile saya takde cm sunyi je..pon sy nanges..hahhaha..manja le sangat..ye la ..peristiwa raye ni sentimental value nye tinggi kan..eh nnt2 le smbg cte raye..

k ni nak cte pasal..bunga2 di laman rumah saya..berseri da sket rumah saya bile ade tumbuhan berbunga ni..rase sejok mata saya memandang nye..hehehhehe..sebab da susun kaen baju malam td..so operasi arini before balek kg kang..ialah kemas luar dalam rumah..tu yg nk tunjuk bunge2 di laman saya..

pokok orked kegemaran
pokok oked ni beli nye..mase dok taman kenas lagi..penah saya buat entry bunga mula2 saya ber blog dlu..tapi kalu nak tau..time tu jela die berbunga...tatau pasai pe..mebi masekat rumah sewa..kami letak kat garaj..so cahaya matahari kurang..bile da pindah ke seri pelangi ni..kami letak je tepi pagar..memang panas la..n die pon berbunga ..yg kunen tu da 3 kali berbunga sejak kami pindah..n orked ni la yg menjadi pencetus rase suami tercinta saya utk menanam bunga2 laen..

ikhwan suke bunga kertas..sebab die kate akan berbunga sepanjang tahun.

ni orked yg saya baru beli..murah je..3 pokok rm25

ni pon pokok yang saya berkenan..so beli..comel kan..tapi namenye tak comel..BUNGA TAHI AYAM ni


suasana petang di seri pelangi persiaran 5..rumah2 yang berdepan dengan saya masih ramai lagi yg belom berpindah.

dalam laman saya tu ade la lagi 5 6 pasu bunga2 lame yang mak mentua saya semai mase kat taman kenas..tapi pokok berdaun..saya rase org2 tua suke pokok berdaun la..sebab mak saya n mak mentua mempunyai banyak sgt pokok berdaun sahaja kat umah..n dibelakang rumah kami ni..kami tanamkan pokok2 utk dapur..serai,kunyit,limau purut,pandan, nenas, ulam raja, pokok cabang tiga..tapi disebabkan tanah nye tak berapa nak elok..pokok2 nye membesar dengan kurang sehat..tapi masih boley diguna pakai daun2 nye utk memasak dan berulam...

orang kata berjasa pada tanah tak rugi..saya harap2 pokok2 di laman saya ni..hidup membesar dengan sehat...nnt ade duet2 lebey boley la kami mengunjungi kedai gardenku lagi untuk beli bunge2 yang berkenan di hati..ni nak balek raye..harapkan hujan la utk bagi air..nak suh org pon rase nye cam menyusahkan...takpe saya yakin Allah jage 

4 comments:

  1. Selamat Hari Raya, cntik bunga2 tuuu..

    ReplyDelete
  2. Salam Ombakbaik...

    Lamanya tak datang sini....rinduuuuu la pulak...hehehe.

    ReplyDelete

teman ombak