Sunday, November 28, 2010

gigi RoNgak..gigi CanTek




ade masalah gigi??
nampaknye tahun ni saya takde masalah gigi...tahun lepas ade..mengerikan..tahun ni cuma masalah nak jage anak punye gigi..ye la..nk gosok jenuh berpujuk2..tapi setakat ni gigi susu dhini masih cantek lagi..taktik saya kalu nk gosok gigi..pujukla dengan menggunakan berus gigi yg ade gamba katon kegemarannye ataupun pujukla boley main air di bilik air kejap..tp selalunye bile da makan pujuk pon tetap la dhini wat perangai..mama don't care..asalkan mama berjaye gosokkan gigi dhini walaupon dhini nanges2..

sebenarnye sy buat entry ni sbb saya mencari bahan utk en.ikhwan yang sedang g belaja di ipsah utk buat esaimen..esaimen subjek program bersepadu sekolah sehat..kene wat "case study"..so saya pilih utk perkhidmatan pergigian..hehhehe saya yg pilih tajuk sbb saya yg nak bantu die buat..demi org tercinta..saya tolon kan lah..

dulu mase sy kecik2..saya pon mungkin malas gosok gigi..sbb saya ade gigi rosak..bile gigi rosak..ape yang saya takotkan??jumpa dr.gigi laaa..memang fobia betol lah..sebenarnye tabiat menjaga gigi mestilah diterapkan dari kecik lagi..kerana tabiat ini lah yg kita akan bawa sampai ke besar..ade org kate tak ngape bebudak rongak. ..rongak sbb makan cekelat n coklat..pastu maleh gosok gigi..akibatnye nnt bebudak kecil ini kehilangan gigi susunya bukan pada masa yang sepatutnya sebagaimana fisiologi tumbesarannya. jadi nanti tumbuhlah gigi kekal yang tak shantek pada pandangan mata kasar kerana salah parking...tu yg saya bace info yg dapat dr tenet nih...

jadi kepada ibu bapa..mcm saya..marilah kita tolong jage gigi2 anak kita..n gigi kita suami isteri jugak..hehehe..sbb kalu da sakit gigi..tautau je la sakitnye..selain tu jage la pemakanan kita..jgn lebey bergula..saya pon mengingatkan diri sendiri yang amat sangat suke makan manis coklat n eskem..saya akan sedaya upaya nak elakkan dhini ni dari dental phobia..ye laa sbb dulu sy cmtu..saya nak gigi die cantek aje..baru la bile senyum org berkenan..cm kat bawah ni

4 comments:

  1. Setuju .. sbg ibubapa kita yg menentukan tahap kebersihan gigi anak2 .. biar cantik berseri ..

    ReplyDelete
  2. wah hari ni kita cerita sama pasal gigi.. ;p
    kalau k'eja gosok gigi enariq memang berperang dlam bilik air huiss susah tui bujang nan sorang tu nak gosok gigi

    ReplyDelete
  3. opss baru perasan en ni bulan november dan gambar kamben kito adalah sama..heheheheh inilah padahnya lambat menjengok kengkawan...sorryy yek?

    ReplyDelete
  4. hehhehe ..gamba dapat kat encik google akak...haah cabaran tol nk pujuk anak gosok gigi

    ReplyDelete

teman ombak