Wednesday, February 29, 2012

begedil JAWA

salam...
kuala kangsar hujan dari jam 230petang tadi...
maka sukantara sekolah saya..dibatalkan...yeayyy
sebab ade mase utk saya rehatkan badan di rumah..
hujan ni rahmat betul...dapat mengurangkan sedikit aktiviti sukan saya di sekolah..dan kami cekgu2 boley berada di rumah :D

wokey wokey...balek je dr skolah ternampak daging bege yg sy letak kan dalam peti sejuk smalam utk defrost..cdgnye pagi tadi nak buat roti bege..skali da lambat siapkan sandwich sardin en.ikhwan..tros kuburkan saje hasrat nak makan bege di sekolah...tingg petang tadi..keluar idea nk buat BEGEDIL...tapi kenapa saya tulis begedil jawa??

sebabnye...saya adalah anak cucu cicit jawa..cume sayangnye..nk bercakap jawa tu tak reti..terkeliat lidah..tapi saya faham ape org jawa ckp..nk balas je payah skett...okeh bab begedil..saya rase saya da makan mende ni dr kecik2 lagi..sebabnye..ni hidangan yg mak selalu buat..especially hari raya..hidangan utama keluarga kami mase raye ialah soto..kalu takde cm tak lengkap raye..siap merajok rajok..n kebiasaannye tetamu yg dtg umah mak abah pon nak pekene soto je..



hari ni saya buat begedil utk dimakan dengan mee sup..malas nk merebus nasi impit..lagipon utk dinner rase seswai je makan mee sup..kalu makan begedil ..tak sah ye kalu tak de sambal kicap..jawa kan saya..makan ape2 pon kalu ade sambal kicap..laju je..begedil ni pon kekadang jadi hidangan makan dengan nasi..saya bantai kan aje..and en.ikhwan pon da sgt suke makan begedil..ye la die perak piyo..so mane tau makan begedil b4 ni..

disebabkan hujan berpanjangan..seawal jam 6 tadi kami da dinner..hujan dan lapar selalu tak dapat dipisahkan..kami habes 2 mangkok sorang..dhini pon bertambah tambah jugak..die memang gemarkan mee..tapi tak nak mencube masakan turon temuron keluarga mama ni..rugi tol dhini tak mam begedil..haishh bebudak da pandai memilih...

***harini 29 hb kan..sesape yg lahir tarikh ni mesti senyom lebar aje...tahun lompat baru merase sambot besday.. :D

1 comment:

  1. comeyyyy betul dhini makan walaupun comott...hehe..aini pun sempat merasa 4 ketul begedil jawa akak..sedappp..klau meor tau, lg jelleeeees lah dia..diakan suka bangat begedil akak

    ReplyDelete

teman ombak